МОЛ-овете и хипермаркетите са вредни
"Три уши" ме попита в коментар какво имам против МОЛ-овете. Ще ми се да можех да отговоря "напалм", но за нещастие не мога. Майтапа настрана - защо мисля, че МОЛ-овете са вредни? Ето моите три причини:
1. Съсипаха дребния бизнес:
В България имаше една чудесно изградена мрежа от "квартални магазинчета". Можеше да излезете по чехли и да се пострижете, да си купите нова дрешка и да напазарувате яйца и домати. Хипермаркетите и МОЛ-овете окрупниха бизнеса и бавно, но сигурно унищожават кварталните магазинчета. По този начин печалбата премина от джоба на малкия търговец (разбирайте от народа) в джоба на монополисти и скоро олигарси.
2. Носят загуби на държавата като цяло:
Тук много хора ще спорят. Ще кажат "да, ама МОЛ-а си плаща данъците редовно, а дребния търговец не може да бъде контролиран добре". Да, ако гледаме от гледна точка "данъци за изхранване на социално слаби и държавна администрация", то сигурно е така. За държавата като цяло обаче МОЛ-овете и хипермаркетите носят загуби. Замислете се кой плаща бензина, който автомобила ви харчи, докато стигне до въпросния МОЛ. Независимо дали парите се дават като данъци или с тях се купува друга стока на черно - те все пак се въртят вътре в държавата. Колкото повече пари влизат в държавата, толкова по-добре и обратно - колкото повече излизат, толкова по-лошо. В случая с автомобилите - парите се превръщат в енергия. Плащаме нефт на петролни магнати, а после го горим във вид на мръсни газове и тровим атмосферата, т.е. ние си горим парите. Колкото и малко да ви се струва - разходката за пазар вече гори пари на държавата като цяло.
3. Качеството на храните пада значително:
Ама как така, нали в хипермаркетите е по-чисто, всичко е вакумирано, спазват се норми? Ами ето така - колкото повече се централизира продажбата на храни, толкова повече нивото пада. Когато си имате квартално магазинче вие можете да пазарувате всеки ден. Предпочитате да слезете за 2 минутки до съседния блок и да си купите 3-4 продукта, които ще ви трябват за вечеря. Когато отидете в хипермаркета това не е така. Там вие препълвате една количка догоре и напълвате багажника на колата. Това е така, защото пазаруването в хипермаркета отнема време. Вие не можете да си позволите да ходите всеки ден до него. Обикновено ходите веднъж седмично и натъпквате хладилниците вкъщи. Ето тук идва и падането на качеството на храната - сроковете на годност на храните трябва да се съобразяват с тази тенденция. Преведено това означава, че се блъскат мощно с консерванти. Огледайте се - преди кипвахме млякото, за да видим дали не е пресечено, а сега не го правим; бозата имаше трайност три дни, а сега цял месец; киселото мляко, кашкавала, сиренето - всички имаха годност до около седмица, а сега може да видите същите продукти със срокове на годност до месец. Да, технологията на производство се е "развила" и е направила продуктите по-трайни, но не и по-качествени. Просто ядете химични добавки...
Крайният резултат от МОЛовизирането и хипермаркетизирането на България е:
- Загуба на пари на държавата заради печалба на група индивиди;
- Ниско качество на храните, които ядем;
- Създаване на мощен монопол, който може да държи народеца мирен;
- Харчим парите си за бензин и с това се тровим, вместо да ги дадем на дребния търговец във вид на малко по-скъпа стока (който впрочем най-често е ваш приятел);
- Увеличаваме задръстванията по улиците;
- Купуваме все по-големи и по-големи хладилници.
Аз отдавна се опитвам да кажа НЕ на МОЛ-а. За съжаление вече почти не мога да го бойкотирам. Процесът вече почти е приключил. Няма образование и гражданско общество, а с това нямаме и пазарна култура.
Все пак призовавам където има за подкрепяте малкото магазинче. Дори да изглежда зле и да не е толкова лъскаво и подредено, колкото във Билла. Купете си зеленчуци от циганската сергия - по-вкусни са от пластмасата, която продават във Фантастико. Вземете си мляко в стара мръсна бутилка от бабата, която седи върху кашон на тротоара - ще бъде хиляди пъти по-качествено от разредения във вода тибешир в Кауфланд. Вземете си някоя евтина турска памучна дрешка от малкото магазинче до вас - по-добре да си купите три пъти такава, а старите да хвърляте за бедните, отколкото да си вземете една синтетична и вечна (но рано или късно стара) Армани от МОЛ-а...





Събота, 2009, Юни 20 15:05
След този пост спокойно може да махнеш всичко синьо от блога :(
Хипермаркетите и моловете не са се наложили като тъговски формати щото са толкова зли за обществото. Като цяло излиза, че ти се иска да избиеш доста хора, само защото искат да спестят време и пари. Притеснително е, особено за редовните читатели ;)
Събота, 2009, Юни 20 21:37
Да, МОЛ-овете са асоциалното. Те са крайно дясното.
Това, че пиша с твърда подкрепа за СДС е едно, това което аз искам е съвсем друго. Аз не съм женен за десните партии. Всичко е въпрос на оценка на ситуацията и баланс. Добре е бизнеса да се окрупнява, но е добре и хората да живеят добре. Трябва да се тегли чертата.
Ако имахме инфраструктура, то МОЛ-овете са много полезни за икономиката на страната. Ние обаче нямаме инфраструктура. За чий хуй са ни МОЛ-ове тогава?
Събота, 2009, Юни 20 21:53
Освен това съм далеч от мисълта, че когато една партия се оприличава на "дясна", то тя няма да прави социална политика въобще. Това не е вярно. Няма само "дясна" и само "лява" партия. Изключения правят може би само радикалите.
Неделя, 2009, Юни 21 8:15
МОЛ-овете са мода като всяка друга. Аз лично не пазарувам оттам (защото мразя да пазарувам), но забелязвам, че все по-малко хора го правят. В Търново доста от магазините в МОЛ-а затвориха. Проблемът е, че дребният търговец е натоварен с много излишни разходи а и доставчиците му искат значително по-високи цени, отколкото на големите вериги. Дребният доставчик е принуден да плати предварително стоката, която поръчва (и да поеме голям риск), а голямата верига - не. Оттам и доста по-високите цени в малките магазини (особено по селата). Тук именно управляващите могат да помогнат на дребния търговец - от това всички ще спечелят.
Неделя, 2009, Юни 21 8:58
Аз затова казах - по-добре да дадете парите от бензин на дребния търговец. Имам в предвид, че е нормално при него да е по-скъпо.
Неделя, 2009, Юни 21 9:10
Донякъде съм съгласна. Аз също не харесвам МОЛ-те. Може да има, но само един. В Пловдив, в центъра на града, на разстояние от три километра вече има два МОЛ-а. Верно, единият все още се строи. Аз, обаче, живея точно по средата между двата. Няма да ви описвам ква мръстоя, прах и кви коли щъкат постоянно...
През зимата е приятно да убиеш малко време в някой МОл. Особено ако времето навън е гадно.
Обаче!
wattie, финалът ти търпи критика. Цигански зеленчуци, млаяко от бабата - никога! Още не мога да си оправя вкуса от едно подобно мляко. Да, нямаше вода, но бабата беше наблъскала мас!!! Това същото мляко се изкупува и от предрпиятията, които го разхасоват, било за кисело мляко, прясно или сирене. Преди известно време работех на едно такова място. Наложи се да бракуваме близо един тон мляко, защото производителите, които пискат, че млякото им се изкупува по 30 ст. го бяха наблъскали с аспирин за по-висока киселинност и мас - за масленост, тъй като млекопреработвателните заводи изкупуват продукт, който отговаря на определени стандарти.
Така че, някак не съм съгласна с финала...След млякото работех в един склад за хранителни стоки, така че имах възможност да погледна малките магазинчета отвътре. Някои са жива трагедия и развъдник на болести. Изключвам чуждоземните вериги като Била и Метро - там контролът е майка свири, грамофон плаче или обратното. Но в голяма част от родните големи магазини /в Пловдив си имаме едно Сани, например/ контролът и качеството са на ниво.
Неделя, 2009, Юни 21 11:02
Затова се създават молеве и разни мега и хипер маркети, целта е да се средоточи капитала в определена група от хора. Истината е че в една държава колко е по-добре развит малкия и среден бизнез толвако държават е по-добре и дохдите на хората. Големите предприятия намат полза от голяма персонал, имат полза от авотматизация на производството, колкото повече е автоматизацията толкова е по-голяма печалбата. Лесно е да се сети човек, че когато умира средния и малкия бизнес, всички го отнасят, понеже количестовото работа намалява, безработицат се увеличава и тия който остават на държавна издръжка са все повече и повече и от там малкот работещи трябва да издържат всички. :)
Неделя, 2009, Юни 21 11:32
На мен си ми беше перфектно в Студентски град, когато магазинчето беше във входа и действително си ходех по чехли. Сега ходенето до "кварталния мол" ми отнема минимум половин час. И лошото е, че всеки предпочита да запали колата и да стигне за 10 минути, отколкото пеша за 15. Ама кой е луд да мъкне торбите пеш?!
Неделя, 2009, Юни 21 12:02
blues_woman - Не отчиташ факта, че качеството на продуктите в малките магазинчета и "уличната търговия" падна драстично именно с навлизането на хипермаркетите и МОЛ-овете. Малкия бизнес трябваше да остане конкурентноспособен откъм цени и затова занижи качеството на стоката до минимум.
Неделя, 2009, Юни 21 13:27
Напротив, напълно конкурентни би трябвало да са, все пак стоките в хипермаркетите не падат от небето и цените там са променени поне два пъти. Аз купувам нещо от производителя за 10 ст и го продавам на Била за 12 стотинки. Или ако Била изкупува марулите на баба Пена по 15 стотинки, то би следвало и тя да ги продава по толкова или поне с една идея по-малко...
Трябва да има равновесие и баланс, според мен. Просто тъпите МОЛ-ове станаха прекалено много, поне на мен в Пловдив са ми много...
Неделя, 2009, Юни 21 17:02
Не съм съгласен с мнението че моловете са направо вредни...Нищо лошо не виждам в тях, първо въпреки съществуването им продължава да има квартални магазинчета, просто в една зона около тях изчезват, но молове няма през 500 метра, така че това ен е проблем.Второ,в кварталното магазинче може да отидеш по чехли, но не винаги нещата са пресни и цените са доста по високи отколкото в големите магазини.Там пазаруваш за цяла седмица, но ен бързоразвалящи се продукти а само такива с голяма трайност.Колкото до паленето на колата, тази простотия навлезе не с моловете, а с демокрацията.От години имам приятели които и преди моловете палеха колата за магазина в съседната уличка, след като могат да отидат до него пеша за 3 мин.Така че интересна статия но теденциозна и неотразява реалните неща...освен ако човека живее някъде извън София,защото всичко казано до тук се отнася до София...
Неделя, 2009, Юни 21 20:54
Анонимен - това, което каза е вярно за текущата ситуация. Това не означава, че появата на МОЛ-а не е донесла вреда.
Понеделник, 2009, Юни 22 2:13
С едно ходене до мола зареждаш продукти за следващите 1-2 седмици. Така пестиш време, а времето е пари! Защото правилата на играта са такива, оцеляват съобразителните и предприемчивите. А ние всички искаме да оцелеем... защото ТО е по-силно от нас! :))
Публикуване на коментар